دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

درباره علم سنجی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 

علم سنجی دانش اندازه گیری و تحلیل علم است که به سنجش تولیدات علمی پژوهشگران و سازمان ها در قالب متغیرهای کمی می پردازد.
شاخص های علم سنجی شامل شاخص های ارزیابی کمیت و کیفیت برونداد علمی است که می تواند مبنای ارزشیابی و رتبه بندی اعضای هیات علمی، گروه های آموزشی، دانشکده ها، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و کشورها قرار گیرد.
هدف از واحد علم سنجی ارزشیابی آخرین پیشرفت‌های فعالیت‌های علمی- تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در هر گرایش علمی و عوامل موثر در رشد آن می‌باشد. همچنین علاوه بر سنجش تحقیقات و تولیدات علمی، اقدام به ارزیابی و تعیین معیارهای مدیریتی مانند بودجه، جایگاه و بازده علمی در دانشگاه‌ و مراکز علمی می‌نماید.
 اساس کار علم سنجی بر بررسی چهار متغیر اصلی شامل: گزارش‌های علمی منتشر شده، ارجاعات به نتایج یک تحقیق علمی پس از انتشار، منابعی که در تحقیقات علمی از آنها بهره گرفته شده است، و سابقه کاری و وابستگی موسساتی محققان و نویسندگان می‌باشند. علم سنجی پس از بررسی این متغیرها، با ارائه ترکیبی مناسب از شاخص‌های مبتنی بر آنها، به تبیین روند تولید علم و بازدهی پژوهش‌های علمی می‌پردازد.

                    براساس معیارهای مطرح شده می توان کارکردهای مطالعات علم سنجی را به شرح زیر بیان کرد:
  • مطالعه کمّی و اندازه گیری علم
  • مطالعه تاریخی و جامعه شناختی علم و دانش
  • ارزیابی اولویت ها، چشم اندازها و ظرفیت های مراکز پژوهشی و دانشگاه ها
  • کمک به برنامه ریزی و سیاست گذاری علمی در تخصیص بودجه و توازن بودجه با هزینه
  • شناخت الگوهای ارتباطاتی در جوامع علمی
  • تعیین میزان همکاری نویسندگان حوزه های گوناگون
  • ترسیم ساختار علم و دانش به طور کلی
  • ترسیم ساختار موضوعات و حوزه های علمی خاص
  • نمایش ساختار علمی حوزه های موضوعی خاص
  • طراحی نقشه علمی کشور
  • ارزیابی وضعیت علوم و فناوری در کشور و سازمان
  • ابداع شاخص ها و مقیاس های اندازه گیری توسعه علم و فناوری
  • مطالعه ارتباطات میان رشته ای
  • روشن نمودن روابط میان حوزه های مختلف دانش، سنجش روابط میان رشته ای موضوعات و ارتباطات علمی
  • ارزیابی و رتبه بندی انتشارات
  • ارزیابی و سنجش عملکرد تحقیقاتی و آثار تولیدی نویسندگان، سازمان ها، دانشگاه ها، کشورها و
  • تعیین سهم یک کشور، دانشگاه  یا سازمان در تولید علم در عرصه های ملی و بین المللی
  • سنجش عملی فعالیت های اعضای هیأت علمی
  • تهیه گزارش رشد علمی یک کشور
  • ردگیری روند تولید و اشاعه دانش های مختلف
  • آینده پژوهی در حوزه های موضوعی مختلف
  • بررسی غیرمستقیم شیوه های تولید، کسب و اشاعه اطلاعات علمی
  • مطالعه رشد متون در موضوعات خاص
  • اندازه گیری تأثیر انتشارات و رتبه بندی انتشارات بر اساس اهمیت آن ها
  • ردیابی انتشار اندیشه ها و مطالعه الگوهای انتشاراتی
  • تحلیل کمّی در مورد تولید، توزیع و استفاده از متون منتشر شده
  • تعیین مجلات هسته، معرفی نویسندگان برتر و مقالات پراستفاده
  • شناسایی، ارزیابی و انتخاب منابع علمی در حوزه های موضوعی مختلف به منظور استفاده پژوهشگران

دفعات مشاهده: 980 بار   |   دفعات چاپ: 88 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر